La llei estatal hi obliga els municipis de més de 50.000 habitants abans del 2023, però a Catalunya s’ampliarà a municipis amb menys població
Tots els municipis de més de 20.000 habitants de Catalunya hauran de tenir zones de baixes emissions, ZBE, abans que acabi el 2025.
Fins ara, només els de més de 50.000 habitants ho havien de fer, i abans del 2023, segons la llei estatal de canvi climàtic.
Però el govern català ha anat més enllà i ara seran 67 els municipis catalans que hauran d’implantar aquesta mesura.
Acord per a la millora de la qualitat de l’aire
És el que ha acordat aquest divendres al matí el govern amb ajuntaments, diputacions i gestors d’infraestructures com el Port i l’Aeroport de Barcelona, entre d’altres, a la Cimera de la Qualitat de l’Aire.
S’ha celebrat al Palau de Pedralbes de Barcelona, i han signat l’Acord per a la Millora de la Qualitat de l’Aire a Catalunya, que inclou tota una sèrie de mesures, la principal de les quals és l’ampliació de les ZBE.
El Departament d’Acció Climàtica donarà ajudes als municipis, 6 milions d’euros procedents del Fons Climàtic creat amb l’impost de CO2 dels cotxes.
Model comú generalitzable
L’Acord signat aquest dijous implica crear un model comú general que sigui adaptable i aplicable a les característiques de cada municipi.
També que abans d’acabar el primer semestre del 2023 s’hagi definit la ZBE dels municipis de més de 50.000 habitants, i el primer semestre del 2024 la resta de municipis.
En el model comú es vol promoure la velocitat màxima de 30 km/h en les zones urbanes que comparteixin habitualment persones i vehicles.
També garantir que els combustibles sòlids com la biomassa es facin servir de manera que generin el mínim de partícules de contaminació.
15% menys de contaminants
Els signants s’han compromès a haver reduït el 2025 un mínim del 15% les emissions d’òxid de nitrogen i de partícules en suspensió prenent amb referència els nivells del 2019.
Per fer el seguiment de l’aplicació de l’Acord es crearà una Taula de Qualitat de l’Aire, que es vol que sigui un espai de governança i de debat en el que participaran tots els signants.
Les institucions i entitats que han signat l’acord també s’han compromès per promoure i adoptar mesures voluntàries a la indústria i la logística que vagin més enllà de la legislació vigent.
Per exemple, renovant les flotes amb vehicles menys contaminants, i facilitant el teletreball per evitar desplaçaments habituals.
Es calcula que el 80% dels òxids de nitrogen de les àrees urbanes els genera el transport per carretera. A més, són un contaminant que després en genera un altre, l’ozó troposfèric.