L’evolució en el coneixement dels processos d’aprenentatge i de quins són els factors que intervenen ens ha portat a parlar avui dia de l’educació 360 i del concepte de ciutat educadora on el paper de tot el municipi és fonamental per aconseguir una formació equitativa, justa i de qualitat per a eliminar desigualtats i recuperar espais públics lliures i saludables per a tothom. És en aquest sentit que cal vetllar per promoure espais de lleure infantil i vetllar pel seguiment de l’esforç dut a terme per aconseguir les escoles bressol municipals que tenim avui dia, així com per a augmentar l’oferta d’espais d’oci, pensats per ajudar l’infant a crear el seu propi procés d’aprenentatge i provocar la seva innata curiositat per interactuar amb el medi i aprendre.
Darrerament s’ha parlat de la necessitat d’ampliar la ludoteca municipal, i encara diria més, la necessitat de replantejar tot un model d’espai educatiu 0-6, incidint sobretot en la franja de 0 a 3 anys. Des de Juntsxcastellar tenim molt clar tal com diu Malaguzzi que l’espai és el tercer educador, l’espai per si sol condiciona la relació que l’infant adopta amb els diferents materials que s’hi pot trobar.
També és conegut que els processos més importants tant cognitius, com de desenvolupament, o del tipus de relacions i actituds que s’establiran posteriorment, tenen la seva formació en els primers anys de desenvolupament de les persones, per això, aquests primers anys són vitals, i és responsabilitat del municipi vetllar per aconseguir disposar d’espais d’aprenentatge de qualitat per a la formació i creixement dels nous ciutadans i ciutadanes. Per fomentar el desenvolupament de totes les seves capacitats de forma integradora, diversa i equitativa.
Per tot això creiem que calen polítiques de reflexió i participació ciutadana en aquest model de ciutat educadora que volem pels nostres infants. On les dades de natalitat, fluctuants en moments de curta durada, no han de ser l’únic factor que determini o no la permanència d’una Escola Bressol Municipal que ha costat de tirar endavant i consolidar.
En aquests moments no hi dades que justifiquin el tancament de cap de les dues escoles bressol municipals, i, en canvi cal fer un esforç per a treballar el projecte educatiu 0-3 o fins i tot 0-6 que el poble es mereix.
És necessari crear un espai d’experimentació infantil, pensant en criteris STEAM (Ciència, Tecnologia, Arts, Matemàtiques) pensats específicament per a ells, tenint cura de l’ambient i els tipus de materials que siguin capaços de permetre la lliure interacció amb l’infant de manera que ell és el protagonista del seu aprenentatge, actuant segons les seves voluntats i interessos per a desenvolupar al màxim les seves capacitats investigadores i observadores.
Si les actituds es formen a les primeres etapes de la vida, i si aquestes tenen influència significativa en el futur desenvolupament de l’infant, encara és més important de construir ambients en els que els infants gaudeixen tot experimentant i obtenint experiències positives.
Des de Junts apostem per a la creació d’aquests espais en substitució de les antigues ludoteques i ens trobareu per tal de recolzar aquestes iniciatives, però sempre com a model de ciutat enriquidora, integradora i educadora.